Często zadawane pytania (FAQ)

Tu znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące sklepów eibabo®.

Cło i podatki w innych krajach

Zakupy na eibabo® bez podatku VAT na terenie UE?

Jeśli zarejestrujesz się na eibabo® jako przedsiębiorca z UE z ważnym numerem NIP, a towary mają być dostarczone poza granice Niemiec, ale na terenie UE, oznacza to dostawę wewnątrzwspólnotową, która zgodnie z niemiecką ustawą o podatku VAT (UstG) jest wolna od podatku.

Przy zweryfikowanym jako poprawny numerze identyfikacyjnym VAT wymagane jest podanie nazwy firmy. Mimo to zawsze ma miejsce druga, manualna kontrola przed potwierdzeniem zlecenia i terminu dostawy. W razie potrzeby wysyłane jest dodatkowe zapytanie dotyczące odbiorcy towarów lub jego pełnomocnika. Informacje te musimy rejestrować ze względu na nasz obowiązek nadzoru i staranności. Podając numer NIP upoważniony nabywca wyraźnie oświadcza jego użycie zgodnie z § 6a (1) nr 3 niemieckiej ustawy o podatku VAT (UStG), art. 42 k (2) w połączeniu z art. 42 c (3) UStR-2008 (wewnątrzwspólnotowe opodatkowanie nabycia). Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi na dodatkowe zapytanie dotyczące numeru identyfikacyjnego VAT, faktura zostanie automatycznie wystawiona z podatkiem VAT.

1
Czy opłaty celne i podatki są wliczone w koszty dostawy eibabo® do krajów EFTA lub krajów trzecich?

Tylko opłata celna DHL (pocztowa opłata celna) jest wliczona w koszty dostawy eibabo® „DHL International” i „DHL Express”.

Nasze koszty całkowite nie obejmują poza tym żadnych opłat celnych, podatków (np. podatku od importu) ani innych opłat w kraju wwozu należącym do krajów EFTA lub krajów trzecich. Opłaty te klient jest zobowiązany uiścić dodatkowo samodzielnie, a w razie potrzeby powinien wcześniej zasięgnąć w DHL informacji dotyczących opłat celnych w danym kraju dostawy.

Przepisy celne i importowe w krajach, których dotyczy cło, są bardzo zróżnicowane. Informacji na temat fakturowania może udzielić tylko kraj odbiorcy za pośrednictwem krajowych organów celnych lub odpowiedniej federalnej agencji ds. handlu zagranicznego.

1
Jak działa odprawa celna w eibabo® i jakie opłaty celne muszę uiścić?

Każdy kraj pobiera różne opłaty w zależności od pochodzenia towaru (numer taryfy celnej). W przypadku wszystkich transakcji handlowych z dostawą za granicę (kraje trzecie i kraje EFTA) produkty są identyfikowane za pomocą numeru taryfy celnej, który składa się z ośmiu cyfr dla eksportu i jedenastu cyfr dla importu Dzięki kodowaniu organy celne mogą jednoznacznie przyporządkować towary (nie dotyczy usług) w prawie każdym kraju, a tym samym dokonywać rejestracji podatkowej lub sporządzać statystyki dotyczące przepływu towarów. Wywóz do krajów EFTA lub krajów trzecich nie jest możliwy bez numeru taryfy celnej. Każdy kraj ma również inne limity zwolnień z opłat celnych.

W każdym kraju obowiązują zwykłe stawki celne, które dotyczą importu towarów. Istnieją również tzw. preferencyjne stawki celne, które są przyznawane wyłącznie po spełnieniu określonych warunków i z reguły są znacznie niższe niż zwykłe stawki celne.

To, czy towary podlegają preferencyjnym stawkom celnym, czy nie, zależy na przykład od ich pochodzenia oraz od tego, czy istnieją umowy preferencyjne pomiędzy Wspólnotą Europejską a krajem wwozu. Istnieją na przykład specjalne umowy z krajami EFTA - Norwegią, Islandią, Szwajcarią i Liechtensteinem. Preferencyjna stawka celna dla importu, wynosząca bardzo często 0%, jest przyznawana, jeśli wwożone towary są produktami odpowiednio pochodzącymi w rozumieniu umowy preferencyjnej. Dzieje się tak, tylko jeżeli towar został w całości pozyskany lub wyprodukowany na terenie danej strony umowy.

eibabo® to przedsięwzięcie eibmarkt.com GmbH. eibmarkt.com to jeden z niewielu eksporterów w tej branży zatwierdzonych przez niemieckie organy celne. Kilka razy w roku organy celne przeprowadzają audyty pod kątem wypełniania wszystkich kryteriów. Spółka eibmarkt®.com GmbH jest podłączona do centrum danych AEB i działa zgodnie z procedurą ATLAS certyfikowaną przez Bundesfinanzdirektion (Federalną Dyrekcję Finansową). Dzięki własnej cyfrowej odprawie celnej jesteśmy w stanie szybko i bez zbędnej biurokracji uzyskiwać wgląd w procesy i na nie wpływać. Nasi pracownicy są gruntownie przeszkoleni w zakresie tego systemu i posiadają kwalifikacje w różnych językach, co pozwala im odpowiadać na zapytania międzynarodowych klientów.

Oznacza to, że dostarczamy wszelką dokumentację towarów niezbędną do eksportu (świadectwa pochodzenia, świadectwa przewozowe, świadectwa preferencyjnego pochodzenia, pozostałe niezbędne dokumenty towarzyszące w kraju importu), aby zapewnić klientom maksymalny komfort i bezpieczeństwo. Każda przesyłka towaru jest też prawidłowo zadeklarowana, co pozwala klientom oszczędzić wielu dodatkowych kosztów i problemów związanych z kwestiami pocztowymi i celnymi.

1
Czy mają Państwo przykładową kalkulację kosztów dostawy eibabo® do Szwajcarii?

W przypadku wysyłki paczki eibabo® za pośrednictwem DHL INTERNATIONAL LUB DHL EXPRESS opłata za odprawę celną (pocztowa opłata celna) i „poniesione koszty” są już wliczone w cenę, co oznacza, że od odbiorcy nie pobiera się już opłaty za okazanie i opłaty za prowadzenie konta / opłaty za ryzyko. Jeśli ze względu na rodzaj towaru lub jego wartość należny jest podatek VAT od importu lub cło, to ustalone należności są rozliczane z góry pomiędzy DHL Schweiz a szwajcarskimi organami celnymi, a następnie pobierane w następujący sposób:

Należne opłaty są pobierane na podstawie faktury, tylko jeśli odbiorca został jednoznacznie zidentyfikowany jako klient biznesowy. Klient otrzymuje swoją przesyłkę bezpośrednio, a faktura dociera z opóźnieniem. Za wystawienie faktury obowiązuje prowizja w wysokości 2% od kwoty podatku VAT i opłat celnych, co najmniej 2 CHF, chyba że odbiorca nieformalnie upoważnił DHL Schweiz (nieformalna rejestracja) do prowadzenia wszelkich importowych rozliczeń celnych za pośrednictwem własnego konta z odroczonym terminem płatności należności celnych (ZAZ). W przypadku klientów prywatnych ustalone opłaty celne i podatki są pobierane w gotówce podczas dostawy/ osobistego odbioru towaru Nie ma konieczności płacenia prowizji. (stan na 2015)

Przykładowa kalkulacja dla Szwajcarii: (nie jest prawnie wiążąca!)

Jest to tylko obrazowy przykład kalkulacji, dokładne dane klient musi wyszukać samodzielnie.

Limit zwolnienia w Szwajcarii wynosi (2015) 62,00 CHF (kwota faktury wraz z kosztami wysyłki). W takim przypadku podatek VAT ani cło nie są należne. Organy celne przeliczają kwotę faktury na CHF zawsze na podstawie aktualnego kursu wymiany walut, niezależnie od tego, czy towar został zakupiony za dolary, czy za euro.

Poniżej mały przykład kalkulacji kosztów całkowitych dla Szwajcarii:

W przypadku zamówienia w niemieckim sklepie internetowym towarów o wartości 325 CHF powstają w przybliżeniu następujące koszty całkowite, przy czym koszty cła (koszty odprawy celnej - pocztowa opłata celna) są już zawarte w kosztach wysyłki eibabo® dla metody „DHL International”.

Koszty odprawy celnej: 16,50 CHF (wahają się na poczcie od 12,00 do 17,50 CHF). W przypadku kurierów (DHL, DPD, UPS itd.) opłata ta może być znacznie wyższa, jeśli nie została już uiszczona w ramach wybranej metody wysyłki (w przypadku metody wysyłki DHL International lub DHL Express jest już uwzględniona). Opłata manipulacyjna (nie dotyczy zakupów z Niemiec): 9,75 CHF (wynosi 3% wartości towaru i jest naliczana przez pocztę w przypadku importu ze wszystkich krajów, za wyjątkiem Niemiec, Francji, Austrii i Włoch). W przypadku kurierów opłata ta może być różna lub niekiedy nie jest pobierana. Koszty braku deklaracji: 13 CHF (Jeśli do paczki nie są dołączone na zewnątrz dokumenty handlowe w 3 egzemplarzach lub coś zostało nieprawidłowo zadeklarowane, to paczka jest otwierana za opłatą. Kurierzy mogą mieć w tym przypadku inne opłaty. Opłata nie jest wymagana, jeśli nadawca zadeklarował wszystko poprawnie. Na końcu należny jest jeszcze podatek VAT (podatek obrotowy od importu) w wysokości 8% VAT lub 2,5% (stan na 2018), w zależności od rodzaju importowanego towaru.

1

Top 3 FAQs

1. Zakupy na eibabo® bez podatku VAT na terenie UE?

Jeśli zarejestrujesz się na eibabo® jako przedsiębiorca z UE z ważnym numerem NIP, a towary mają być dostarczone poza granice Niemiec, ale na terenie UE, oznacza to dostawę wewnątrzwspólnotową, która zgodnie z niemiecką ustawą o podatku VAT (UstG) jest wolna od podatku.

Przy zweryfikowanym jako poprawny numerze identyfikacyjnym VAT wymagane jest podanie nazwy firmy. Mimo to zawsze ma miejsce druga, manualna kontrola przed potwierdzeniem zlecenia i terminu dostawy. W razie potrzeby wysyłane jest dodatkowe zapytanie dotyczące odbiorcy towarów lub jego pełnomocnika. Informacje te musimy rejestrować ze względu na nasz obowiązek nadzoru i staranności. Podając numer NIP upoważniony nabywca wyraźnie oświadcza jego użycie zgodnie z § 6a (1) nr 3 niemieckiej ustawy o podatku VAT (UStG), art. 42 k (2) w połączeniu z art. 42 c (3) UStR-2008 (wewnątrzwspólnotowe opodatkowanie nabycia). Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi na dodatkowe zapytanie dotyczące numeru identyfikacyjnego VAT, faktura zostanie automatycznie wystawiona z podatkiem VAT.

2. Jakie metody płatności są dostępne na eibabo®?

eibabo® oferuje różne międzynarodowe metody płatności (patrz zakładka Serwis w menu głównym), których dostępność zależy od danego kraju i klienta. Pełny wybór metod płatności dostępnych w Twoim kraju znajdziesz po zarejestrowaniu się w obszarze „Moje konto” lub bezpośrednio w koszyku lub podczas finalizacji zamówienia w kasie.

3. Czy mogę złożyć zamówienie w eibabo® jako konsument (klient indywidualny)?

Ze sklepów eibabo® mogą korzystać zarówno konsumenci (klienci indywidualni), jak i klienci biznesowi na całym świecie (B2C i B2B).

Nie znalazłeś odpowiedzi? Jesteśmy zawsze do Państwa dyspozycji. Twój zespół obsługi klienta eibabo®.

Skorzystaj z formularza kontaktowego i zadaj nam pytanie: Formularz kontaktowy